| | |
حدیث هفته
89
قال الصادق(ع):المَسجونُ مَن سَجَنَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ؛
اخبار داخلی
محرم؛مکتبی انسان ساز
قابل توجه قبول شدگان در آزمون انتقالی سال 1396 جهت تحصیل مقطع لیسانس به ایران
«اطلاعیه ثبت نام از فارغ التحصیلان سطح4 قدیم»
مراسم تعمم طلاب با حضور حضرت آیت الله اعرافی(زید عزه)
گردهمایی بانوان حوزوی و قرآنی شهر کابل با حضرت آیت الله اعرافی(دام عزه)
هشتمین اجلاسیه سراسری مدیران و اساتید محترم مدارس همکار با حضور آیت الله اعرافی (دام عزه )
لیست نهایی قبول شدگان ارشد (ماستری) مرحله 36 سال 1396 جهت تحصیل در ایران
پنجمین همایش علمای مذاهب اسلامی
اعلام نتایج آزمون های پذیرشی و انتقالی 1396
نهمین کنکور دانشگاه المصطفی واحد کابل برگزار گردید
گزارش از دوره آموزشی قرآن کریم در بامیان-یکه ولنگ
حضور معاونت محترم فرهنگی_ تربیتی دفتر نمایندگی در مدرسه حضرت مریم
اعلام نتایج کتبی قبول شدگان دکتری مرحله 18
کارگاه بهداشت و صحت در حوزه علمیه مریم
برگزاری هفتمین المپیاد و مسابقه علمی
دانشگاه المصطفی واحد کابل برای سمستر خزانی 96 محصل می پذیرد
سفر چهل روزه معنوی
بازدید ریاست محترم و معاونین دانشگاه المصطفی از پوهنتون غالب
محفل انس با قرآن به مناسبت دهه کرامت، ایام ولادت با سعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه و حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)
جلسه شورای علمی دانشگاه المصطفی برگزار شد
هشتمین اجلاسیه سراسری مدیران و اساتید محترم مدارس همکار با حضور آیت الله اعرافی (دام عزه )
لیست نهایی قبول شدگان ارشد (ماستری) مرحله 36 سال 1396 جهت تحصیل در ایران
پنجمین همایش علمای مذاهب اسلامی
نهمین کنکور دانشگاه المصطفی واحد کابل برگزار گردید
اعلام نتایج کتبی قبول شدگان دکتری مرحله 18
دانشگاه المصطفی واحد کابل برای سمستر خزانی 96 محصل می پذیرد
بازدید ریاست محترم و معاونین دانشگاه المصطفی از پوهنتون غالب
محفل انس با قرآن به مناسبت دهه کرامت، ایام ولادت با سعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه و حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)
جلسه شورای علمی دانشگاه المصطفی برگزار شد
نشست مشترک اعضای گروه های علمی دانشگاه المصطفی واحد کابل با ریاست دانشگاه
فراخوان مقاله همایش علمی - فرهنگی ام المومنین حضرت خدیجه
اطلاعیه پذیرشی دوره دکترا مرحله 19
جشنواره بین المللی کتابخوانی رضوی
نهمین جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی
مسابقه سراسری عاشورا پژوهی
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) مرحله 37 جهت تحصیل در ایران
کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی
نشست علمی با عنوان فساد اداری در افغانستان برگزار شد
سومین سمینار علمی پژوهشی امام صادق(ع)
اعلام نتایج آزمون کتبی کارشناسی ارشد- مرحله 36
هشتمین اجلاسیه سراسری مدیران و اساتید محترم مدارس همکار با حضور آیت الله اعرافی (دام عزه )
پنجمین همایش علمای مذاهب اسلامی
اعلام نتایج کتبی قبول شدگان دکتری مرحله 18
محفل انس با قرآن به مناسبت دهه کرامت، ایام ولادت با سعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه و حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)
فراخوان مقاله همایش علمی - فرهنگی ام المومنین حضرت خدیجه
اطلاعیه پذیرشی دوره دکترا مرحله 19
جشنواره بین المللی کتابخوانی رضوی
نهمین جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی
مسابقه سراسری عاشورا پژوهی
گروه علمی – تربیتی علوم انسانی اجتماعی برگزار می نماید
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) مرحله 37 جهت تحصیل در ایران
کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی
نشست علمی با عنوان فساد اداری در افغانستان برگزار شد
سومین سمینار علمی پژوهشی امام صادق(ع)
اعلام نتایج آزمون کتبی کارشناسی ارشد- مرحله 36
حضور مرکز نشر المصطفی در سی امین نمایشگاه کتاب تهران
معرفی دانشگاه مجازی المصطفی
ثبت نام برای متقاضیان بورسیه ماستری دانشگاه بین المللی اهل بیت
همایش پیاده روی منتظران ظهور ویژه المصطفائیان
اطلاعیه ثبت نام از فارغ التحصیلان سطح 4 قدیم جهت طرح اعطای مدرک دکتری



  چاپ        ارسال به دوست

معاونت پژوهش

معاونت پژوهش نمایندگی جامعة المصطفی(ص) العالمية در افغانستان

 

مقدمه

به تحقيق حوزه‌های علمیه از گذشته بسيار دور تا اكنون، همراه با آموزش، در عرصه پژوهش نيز نیک درخشیده اند؛ حوزويان همواره پرچمداران جهاد علمي امت اسلامي بوده اند و پيشگامان تلاشگري تحقيقي ايشان. در دنياي نو نيز كه دانش در هر لحظه مرز جهل مي‌شكند و دامن خويش بيش‌تر و سريع‌تر از گذشته مي‌گستراند؛ مطالعات و پژوهش‌ها در تمامي شاخه‌ها؛ چه علوم تجربي، چه علوم انساني و به خصوص علوم ديني، كه اساس داشته‌هاي دانشي بشر است؛ جايگاه مهم‌تر مي‌يابد و توجه دو چندان نسبت به آن صورت مي‌گيرد.‌ بر همین اساس، جامعة المصطفی(ص) العالمية در افغانستان نيز از شروع فعالیت‌هاي علمي خود، واحدي را با عنوان معاونت پژوهش فعال ساخت. اين معاونت با توجه به اهدافي كه دارد، از آن زمان تا اكنون، فعالیت‌های عمده‌ای را به‌انجام رسانده است و برنامه‌های گسترده‌اي را نيز پیش رو دارد.

 

  • اهداف و سياست‌ها

1.                  ترويج و تعميق روحيه پژوهش و نگارش در طلاب؛

2.                  تعميم فرهنگ تحقيق و رهيافت عالمانه در فضاي حوزه‌هاي علميه افغانستان؛

3.                  ايجاد و ارتقاء فعاليت هاي تحقيقات جمعي در حوزه‌هاي علميه افغانستان؛

4.                  تقويت و گسترش دانش‌هاي بنيادي در حوزه پژوهش و تحقيق؛

5.                  بومی سازی متون علمی حوزوي و دانشگاهي با توجه به نياز و توان جامعه افغانستان؛

6.                  شناسايي نخبگان اهل قلم و حمایت های پژوهشی از ايشان؛

7.                  برگزاری همایش‌ها و گردهم‌آيي‌هاي علمي با رويكرد تقريبي؛

8.                  نشر معارف اسلام ناب محمدی در قالب مجلات علمی تخصصی و فرهنگی؛

 


 

  • ساختار معاونت

با توجه به نمودار فوق، معاونت پژوهش داراي معاون، دو شورا و سه كارشناس است كه در ذيل وظايف معاون، شوراها و هريك از كارشناسان به صورت اجمالي توضيح داده مي‌شود.

معاون

معاون به‌عنوان بالاترين مقام اداري معاونت، عهده دار ادارة كلي برنامه‌هاي معاونت، هماهنگي با رياست، ديگر معاونت‌هاي نمايندگي، و ادارات مرتبط خارج از نمايندگي و ادارة شوراي پژوهش و نشر است. هر نوع نامه يا اسناد مشابه از سوي معاونت با امضاي معاون رسميت مي‌يابد.

شوراي پژوهش

اعضاي شوراي پژوهش به تعداد يازده نفر اند كه عبارتند از معاونت‌هاي نمايندگي(4 معاون)، رييس مركز پژوهشي نمايندگي، معاون پژوهش واحد آموزشي نمايندگي و تعداد پنج نفر از محققان و اساتيد حوزه و دانشگاه.

وظايف اصلي اين شورا عبارت از بررسي و تصويب طرح‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي و بررسي و تصويب برنامه‌هاي مهم معاونت از قبيل همايش‌هاي علمي، برنامه‌هاي با هزينه‌ي كلان مالي است.

 شوراي نشر

با توجه به توسعه‌ي نمايندگي المصطفي در افغانستان و گسترش كمي و كيفي فعاليت‌هاي اين نمايندگي و به تبع معاونت پژوهش آن، طبق دستور رياست محترم نمايندگي، در سال 1391 شورايي با عنوان شوراي نشر شكل گرفت.

وظيفة اين شورا، بررسي كتب تهيه شده و ارايه شده براي چاپ از لحاظ محتوايي، شكلي و نياز سنجي است. تا سال 1391 اين وظيفه نيز از سوي شوراي پژوهش انجام مي‌شد.

اين شورا نيز يازده عضو دارد؛ اما براي اعضاي اين شورا، بيش‌تر شرايط و جنبه‌هاي علمي لحاظ مي‌شود تا جنبه اداري در صورتي‌كه در شوراي پژوهش جنبه‌هاي اداري نيز لحاظ مي‌شود.

كارشناس امور پژوهشي

اين كارشناس با توجه به اهداف معاونت، امور پژوهشي زير را بايد به انجام رساند:

الف: امور همایش‏ها، نشست‏ها و مسابقات علمی- پژوهشی؛

ب: برگزاری دوره های کوتاه مدت روش و مهارت های پژوهشی؛

ج: ثبت و پیگیری مصوبات شورای نشر و پژوهش؛

د: امور اداری معاونت ؛

كارشناس خدمات پژوهشي

اين كارشناس، برنامه‌هاي پژوهشي را ساماندهي مي‌كند كه بيشتر جنبه خدمات پژوهشي دارد. آن برنامه‌ها امور ذيل اند:

الف: امور انجمن ها؛

ب: فعالیت های پژوهشی مدارس همکار؛

ج: امور مربوط به اهدای کتاب، کتابخانه ها و بانکهای اطلاعاتی؛

د: برنامه ریزی و ارزیابی واحدهای پژوهشی مدارس همکار؛

كارشناس امور مجله و چاپ

كارشناس مذكور امور ذيل را عهده دار است:

الف: پی‏گیری امور تألیف، ترجمه و چاپ کتاب؛

ب: امور نشریات؛

ج: ایجادکرسی نظریه پردازی؛

د: امور محققان؛

 

 

 

  • برنامه های پیشنهادی برای سال 1392

حوزه های علمیه سابقة بس طولانی و درخشان در پرورش پژوهشگران و محققان داشته است و پژوهش در این حوزه های علمی یکی از اصلی ترین فعالیت ها و برنامه ها بوده است. معاونت پژوهش المصطفی(ص) در افغانستان نیز بر این باور است که سیستم حوزوی بهترین سیستم برای پرورش عالمان بزرگ و مجتهدان ارجمند است، و پیشینة که اشاره نیز به آن رفت این باور را تأیید می کند. اما حوزه های علمیه افغانستان در امروز خویش، با مشکلاتی در عرصه تحقیق مواجه است که چارة مشکلات موجود ایجاد سازوکار مدیریتی مناسب در مدارس علمیه است. با توجه به این نکات، معاونت پژوهشی المصطفی در افغانستان، برنامه های ذیل را برای اجرا توسط مدارس علمیه همکار المصطفی، در سال 1392 پیش نهاد می کند:

·                    الف: بهسازی زیر ساخت های پژوهش و تحقیق

1.       تعیین فرد پژوهشگر و مدیر مدبر به عنوان معاون پژوهش مدرسه؛

1.1.              معاون پژوهش خود باید سواد کافی و سر رشته ای از تحقیق و پژوهش داشته باشد.

1.2.              معاون پژوهش، باید توان محقق پروری و اجرای برنامه های پژوهشی را داشته باشد.

1.3.              معاون پژوهش باید برنامه های کاری در زمینه تحقیق و پژوهش داشته باشد.

1.4.              مدیر مدرسه باید اختیار نسبی در کارهای پژوهشی به معاون بدهد.

2.       تشکیل شورای پژوهش در مدرسه؛

2.1.              تجربیات جهانی پژوهش و پژوهشگری نشان داده است که کارهای تحقیقی، به صورت درست، توسط یک فرد نه قابل برنامه ریزی است و نه هم قابل اجرا؛ از این رو ضروری است که هر مدرسه شورای پژوهشی داشته باشد که برنامه های مهم پژوهشی را سامان دهند.

2.2.              شورای پژوهشی باید از افراد عالم، محقق و در عین حال آشنا با طلاب مدرسه و وضعیت علمی و فرهنگی منطقه تشکیل شود.

2.3.              شورای پژوهشی باید به صورت ماهوار تشکیل جلسه دهد و وضعیت کارهای پژوهشی برنامه ریزی شده مدرسه را از طریق معاون پژوهش پیگیری و برای فعالیت های آینده برنامه بریزد.

3.       اختصاص دادن مکان مناسب به کتابخانه، تجهیز آن و همگانی سازی استفاده از منابع موجود در آن؛

3.1.              مکان کتابخانه باید از لحاظ نورگیری مناسب باشد و جریان هوا در آن به خوبی صورت گیرد.

3.2.              باید لیستی از کتابهای موجود (دفتری یا کامپیوتری) در کتابخانه وجود داشته باشد، تا مراجعه کننده به راحتی کتاب مورد نظر خود را بیابد.

3.3.              در حد امکان تلاش شود که کتب (غیر از کتب مرجع مثل فرهنگ های لغات، دایرة المعارف ها) به صورت امانی نیز در اختیار طلاب قرار گیرد و این کار با ارایه کارت و گرفتن تضمین نقدی یا غیر نقدی انجام شود.

3.4.              کتابهای موجود در کتابخانه به صورت منظم و بر اساس موضوع چیده شود.

3.5.              تلاش شود که کتابخانه در ساعات روز بر روی مراجعین باز باشد.

4.       تعیین یکی از طلاب مدرسه به عنوان مسئول کتابخانه (به صورت ساعتی در روز)؛

4.1.              کتابخانه باید مسئول مشخص داشته باشد.

4.2.              مسئول کتابخانه باید با کتاب آشنا باشد و در حد امکان، توان مشاوره دهی به مراجعین را نیز داشته باشد.

4.3.              فرصت کافی برای حضور در کتابخانه داشته باشد و به صورت منظم حضور یابد.

4.4.              خدمات کتابداری را به خوبی به انجام برساند؛ یعنی دفتر لیست کتب را در اختیار مراجعین قرار دهد، کتب به امانت برده شده را هنگام بردن و بازگرداندن ثبت کند.

5.       فعال سازی بانک اطلاعات با نرم افزارهای مناسب علمی، چون نرم افزار های علوم اسلامی نور؛

5.1.              امروزه یکی از راحت ترین، سریع ترین و کم هزینه ترین راه های دستیابی به اطلاعات و علوم از جمله علوم دینی، استفاده از نرم افزارهای علوم اسلامی است. خرید یک دوره تفسیر نمونه بیش از چند هزار افغانی هزینه به همراه دارد در حالیکه خرید یک نرم افزار «جامع التفاسیر» که حاوی بیش از چند صد تفسیر است بیش از چند صد افغانی هزینه ندارد. با توجه به این نکته ضروری است که مدارس علمیه برای استفاده طلاب از منابع اصلی و درجه اول و دست یابی سریع ایشان به این مطالب، بانک اطلاعاتی را حد اقل با یک پایه کامپیوتر ایجاد کنند و به مرور زمان گسترش و توسعه دهند.

5.2.              نرم افزارهای گوناگونی در حوزه علوم اسلامی تولیده شده است که شاید نرم افزاهای نور، بهترین آن باشد؛ از این رو ضروری است که از این نرم افزارها برای ایجاد بانک اطلاعات استفاده شود.

6.       برگزاری دوره های منظم روش تحقیق، روش نویسندگی و آشنایی با نرم افزارهای تحقیقاتی؛

6.1.              هر کار، در صورتی به هدف و سرانجام می رسد که روشمند و از مسیر مناسب و درست انجام شود. تحقیق، نویسندگی و استفاده از نرم افزارهای علوم دینی نیز تابع این قاعده است. با توجه به این نکته، باید مدیران مدارس علمیه، دوره های منظم روش های فوق را در اولویت کاری خود قرار دهند که برگزاری این دوره نه تنها تزاحمی با درس و بحث طلاب ندارد که مکمل آن است.

6.2.              اساتید روش های مذکور باید کسانی باشند که به خوبی با این روش ها آشنایند و توان تدریس آن را دارند.

6.3.              روش ها باید همراه با کار عملی و تجربه باشد؛ یعنی همزمان با ارایه درس، تحقیق و نویسندگی نیز انجام شود.

7.       مطرح کردن سوالات مناسب برای طلاب و تعیین زمان برای وقت گزاری منظم ایشان جهت مطالعه جمعی در کتابخانه؛

7.1.              مطالعه با توجه به هدفی که مطالعه کننده دارد، سه دسته است. الف: مطالعه درسی. ب: مطالعه آزاد. ج: مطالعه علمی.

اگر هدف مطالعه، فقط فهم بهتر درسها باشد، مطالعه درسی است که بیشتر کتاب های درسی و شروح آن کتب، با این نگاه مطالعه می شوند. اگر مطالعه هدفی جز مطالعه نداشته باشد، این مطالعه آزاد است که کتاب های رمان و داستان در اغلب موارد با این نگاه مطالعه می شوند. اما اگر هدف مطالعه، یافتن پاسخ یک پرسش خاص باشد، این مطالعه علمی است. مطالعه علمی در فضای علمی ممکن و میسر است؛ از این رو ضروری است که سوالات علمی مناسب از طلاب پرسیده شود و از ایشان خواسته شود که جواب این سوالات را با مراجعه به کتابخانه بدست بیاورند.

7.2.              مراجعه به کتابخانه، برای یافتن پاسخ یک پرسش علمی، نیازمند این است که از پیش، طلبه به مراجعه به این مکان عادت کرده باشد؛ از این رو، مناسب است که مدیران و مسئولین مدارس ساعاتی از روز را به مطالعه جمعی طلاب در کتابخانه اختصاص دهند، تا مراجعه برای طلاب، یک عادت شود.

8.       شناسایی طلاب پژوهشگر، تشکیل پرونده برای آنان و تقدیر از ایشان؛

طلاب مستعد برای تحقیق و نیز طلابی که تحقیق و پژوهش را دوست دارند و در این راه همت می گمارند، در گام نخست باید شناسایی شوند. در گام دوم، باید برای ایشان پروند تشکیل شود و سوابق تحقیقی ایشان حفظ شود و در گام سوم مثل طلاب موفق در امور آموزشی و قرآنی، مورد تقدیر قرار گیرند و تشویق شوند.

9.       حمایت از انجمن های علمی - پژوهشی و تلاش برای توسعه این انجمن ها.

9.1.              تحقیق در عرصه های دانشی، به خصوص دانش دینی، با توجه به گسترشی که یافته است توسط یک فرد نه ممکن است و نه مثمر. با توجه به همین نکته، امروزه اشخاص بسیار عالم و توانمند ایده های خود را توسط یک گروه یا یک انجمن علمی متحقق می سازند که موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره)، موسسه اسراء و موسسه امام صادق(ع) نمونه ای از آن است.

حوزه های علمیه افغانستان، به خصوص معاونت های پژوهش این حوزه ها، نیز باید به این مهم توجه کنند و برای کار علمی و تحقیقی، انجمن علمی را در میان طلاب فعال خود به وجود آورند.

9.2.              اعضای اصلی و هیئت مدیره انجمن باید توان و تجربه تحقیق داشته باشند.

9.3.              کار و فعالیت انجمن باید رو به پیش باشد، یعنی اعضاء باید در هر ماه یا دو ماه حد اقل یک مقاله ده صفحه ای بنویسند و برای چاپ در نشریه، یا بایگانی در پرونده محققان بسپارند.

9.4.              مدیریت انجمن ها، باید توسط خود طلاب انجام شود و معاونت فقط نظارت و راهنمایی داشته باشد.

·                    ب: انجام و اجرای فعالیت های پژوهشی

10.    سهم گیری در همایش های علمی و تشویق طلاب به این امر؛

همایش های علمی، با چهار هدف کلان شکل می گیرد و برگزار می شود.

یکی از اهداف، توسعه ظرفیت و بالا بردن توان طلاب، محصلان و دانش آموختگان است.

هدف دوم، یافتن پاسخ پرسش است که در یک زمینه خاص وجود دارد.

هدف سوم، ارایه راهکار علمی برای برون رفت از یک وضعیت نامطلوب و رسیدن به وضعیت مطلوب.

هدف چهارم، تشویق طلاب و جهت دهی ایشان به سوی پژوهش و تحقیق.

با توجه به این اهداف، شرکت طلاب در همایش های علمی، حد اقل، موجب بالاتر رفتن توان آنان و تشویق ایشان می شود.

11.    تحقیقات ضمن درسی (در هر سمستر(ترم) حد اقل یک تحقیق)؛

11.1.          نظام درسی گذشته دور حوزه های علمیه، پژوهش محوره بوده است که کتب عمیق و تحقیقی باقیمانده گواه آن است. اما در چند سده اخیر، نظام آموزشی محض حاکم شد و حوزه های علمیه از لحاظ کیفی، آسیب های جدی دید. تنها را برون رفت از وضعیت موجود و رسیدن به جایگاه شکوهمند گذشته و همگام شدن و همراه شدن با مراکز علمی پیشرو موجود، بازگرداند سیستم آموزش پژوهش محور است.

11.2.          در این سیستم، طلبه در کنار آموزشی که می بیند تحقیق می کند و جواب پرسش های علمی را که دارد از متون و منابع اصلی برون آورده و تقدیم جامعه اسلامی می نماید.

11.3.          مدیران حوزه های علمیه باید طلاب را موظف کنند که در کنار مباحثه، مطالعه نگاشته هم داشته باشند؛ حد اقل در هر ترم (نیم سال) تحصیلی یک مقاله و نوشته علمی در یکی از موضوعات درسی (کلام، تفسیر، فقه، منطق، ادبیات و...) ارایه کنند.

12.    برگزاری نشست های علمی با توجه به نیازهای موجود منطقه ای؛

12.1.          نشست های علمی با حضور کارشناسان توانمند یکی از راهکارهای ارتقای ظرفیت مدارس علمیه است. در این نشست ها هم می توان پاسخ علمی به پرسش های موجود ارایه کرد و هم از این مسیر توان گفتار علمی طلاب را بالا برد.

12.2.          با توجه به نکات فوق مناسب است که هر مدرسه علمیه، در هر ماه یک نشست علمی برگزار کند و از اساتید و طلاب خود در آن نشست ها بهره برد.

12.3.          موضوعات نشست های علمی، می تواند با همکاری و مشاوره طلاب، اساتید و مدیران مدارس تهیه شود.

13.    برگزاری مسابقات علمی - تحقیقی؛

13.1.          مسابقات علمی- تحقیقی در چند قالب می تواند به انجام رسد که مقاله نویسی، کتابخوانی و طرح سوال نمونه ای از آن است.

13.2.          مسابقه مقاله نویسی، در مراحل زیر انجام می شود:

شناسایی موضوع مناسب برای مسابقه.

تهیه محورهای مناسب در موضوع مسابقه.

تهیه فراخوان مسابقه و اطلاع رسانی مناسب.

جمع آوری و ارزیابی مقالات توسط معاونت پژوهش مدرسه یا چند تن از محققین.

اعلام نتایج و اهدای جوایز.

13.3.          برگزاری مسابقه کتابخوانی نیز شامل مراحل زیر است:

شناسایی کتاب مناسب.

تکثیر و توزیع کتاب.

فرصت برای مطالعه کتاب توسط شرکت کنندگان.

برگزاری مسابقه در روز خاص.

ارزیابی برگه های جواب، اعلام نتایج و اهدای جوایز.

13.4.          طرح سوال نیز به شکل زیر انجام می شود:

سوال یا سوالات علمی طرح می شود و از طلاب مدرسه خواسته می شود که جواب خود را در قالب چند صفحه و به صورت مستند بنویسند و به برگزار کننده تحویل دهند.

جواب های مکتوب، ارزیابی می شود و به شرکت کنندگان، تشویقی و جوایزی داده می شود.

14.    راه اندازی و نشر نشریه های علمی- تحقیقی.

نشریه شکل های بسیار مختلف و متفاوت دارد که گاهنامه دیواری و بروشور ساده ترین و نشریه علمی- تخصصی سخت ترین شکل آن است.

مدارس علمیه می توانند طلاب خود را وادار به نوشتن و نشر آن به صورت گاهنامه دیواری و بروشور بکنند تا ایشان توان برداشتن گامهای جدی تر را بیابند و به جایگاهی برسند که بتوانند در قالب یک مجله تخصصی- علمی بنویسند و مطالب خود را نشر کنند.

 

شماره تماس معاونت پژوهش:0202502868 داخلی: 616     موبایل: 0772377332

ایمیل آدرس: almostafa.mp@gmail.com

 


١١:١٥ - 1392/06/24    /    شماره : ٣٦٧٣٢    /    تعداد نمایش : ١٢٤٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج