| | |
حدیث هفته
91
قال الرسول(ص):مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ الإیمانِ، وَ الرِّفقُ بِهِْم نِصْفُ العَیْشِ.؛ مدارا کردن با مردم نيمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نيمى از زندگی.
اخبار داخلی
پذیرش نمایندگی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در افغانستان
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
نتایج مسابقه مقاله نویسی امنیت در اسلام
همایش علمی دست‌آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران برگزار شد
کمیسیون‌های علمی تخصصی دست‌آوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی
اجلاسیه منطقه ای نمایندگی المصطفی در افغانستان
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
برگزاری مراسم اربعین حسینی در دانشگاه المصطفی
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
برگزاری مراسم اربعین حسینی در دانشگاه المصطفی
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
گزارش اولین نشست علمی آمریت تحقیقات علمی دانشگاه سمستر خزانی 1397
پیام حضرت آیت الله اعرافی دام عزه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-98
نشست صمیمی با اساتید دانشگاه المصطفی بمناسبت شروع سمستر خزانی تحصیلی
اطلاعیه پذیرشی دوره دکترا (مرحله 21) سال 97
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
نتایج مسابقه مقاله نویسی امنیت در اسلام
همایش علمی دست‌آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران برگزار شد
کمیسیون‌های علمی تخصصی دست‌آوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
پیام حضرت آیت الله اعرافی دام عزه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-98
مراسم شهادت امام جواد (ع) در نمایندگی المصطفی برگزارشد.
گرامیداشت از شهدای اخیر مسجد امام زمان گردیز در نمازخانه المصطفی



  چاپ        ارسال به دوست

اجلاسیه منطقه ای نمایندگی المصطفی در افغانستان
اجلاسیه منطقه ای نمایندگی المصطفی در افغانستان

اجلاسیه منطقه ای نمایندگی المصطفی در افغانستان

نشست اجلاسیه منطقه ای نمایندگی افغانستان-آذر 93
سخنان آغازین معاونت فرهنگی دانشگاه المصطفی:
در ابتدای جلسه جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید آقا حسن حسینی، معاونت فرهنگی دانشگاه المصطفی با اشاره به آیه 128 سوره مبارکه توبه به بایسته های تعامل میان معلم و متعلم بر اساس قرآن کریم اشاره کردند.
خداوند متعال در این آیه شریفه می فرمایند.
«لقدجاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ».
ترجمه.
(یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سوی تان آمد که به رنج و مشقت افتادن تان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است.).
بر این اساس، معلم باید همانگونه که پیامبر اعظم اسلام(ص) در خصوص امت خود در تلاش و تکاپو بود، برای هدایت و دستگیری متعلمین خود تلاش کند. تاثیر معلم صرفا انتقال معلومات و مهارتها نیست، بلکه تمام صفات ، خلقیات، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او نیز به دانش آموز و متعلم منتقل می شود.
ایشان در ادامه فرمودند، رابطه استاد و شاگرد یک رابطه معنوی و باطنی است. معلم با روح و جان شاگرد سر و کار دارد. استاد با نفوذترین و محبوب ترین فردی است که می تواند یاریگر شاگرد و الگو و اُسوه وی باشد. متعلمین از طرز برخورد و تعامل میان مدیران، اساتید، کارمندان و خدمه با یکدیگر درس میگیرند . اخلاق و رفتار معلم، طرز اداره کلاس، رعایت عدل و انصاف در نمره دادن، وقت شناسی، رعایت نظم، دلسوزی و مهربانی، خوشرویی و فروتنی، دینداری و التزام به ضوابط شرعی، ادب ، خیر خواهی و نوع دوستی و موارد دیگر به شدت بر منش و رفتار و تربیت متعلم تاثیر خواهد گذاشت و از اینجا است که باید گفت شغل معلمی، حساسترین و مسئولیت دار ترین حرفه و شغل اجتماعی است.



میزگرد علمی با موضوع نقش استاد در تزکیه و تربیت متعلم.
این میزگرد با حضور اساتید محترم ، حجج اسلام آقایان شیخ زاده، عادلی و شریفی برگزار شد.
در ابتدا جناب حجت اسلام و المسلمین شیخ زاده به بیان عوامل تربیت و نقش استاد در تربیت پرداختند. ایشان در ادامه فرمودند، استاد باید متجلی ویژگیهایی که در قرآن از آن با «قدوۀ» «اسوه حسنۀ» و «خُلُق عظیم» یاد میشود، باشد. شاگرد دوست دارد مانند استادش شود، اما یک مربی معلم باید نکاتی را در نظر داشته باشد و یکی از مهمترین آنها توجه به تفاوتهای فردی طلاب است. تربیت اخلاقی مستلزم آگاهی به علم اخلاق می باشد که همان اخلاق نظری است که جهت دهنده رفتار اجتماعی ، اخلاق عملی و مهارت های زندگی است.
در ادامه جناب استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین عادلی به اهمیت عدالت تعاملی بین استاد و متربیان اشاره کردند. ایشان با اشاره به حدیث شریف «تواضعوا لمَن تُعلمو منه» و « تواضعوا لمن طلبتم منه العم» بر این نکته تاکید کردند که طلاب و متعلمین نیز باید در رابطه به نحوه برخورد با مربی و معلم خود شیوه تواضع و احترام را پیش گیرند. و همچنین باید نگاه اساتید به متعلمین نیز عادلانه باشد، ارزیابی های عادلانه و متناسب با توانایی های طلاب و متعلمین باید مورد توجه اساتید باشد.
حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفی نیز به مولفه خودسازی نفسی معلم برای تربیت پرداختند. ایشان به این حدیث شریف از امام حسن عسگری علیه السلام اشاره کردند که:
«مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماما، فَليَبدَأ بِتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرهِ، وَ ليَكُن تَأديبُهُ بِسيرَتِهِ قَبلَ تَأديبِهِ بِلِسانِهِ؛ و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤَدِّبُها أحَقُّ بِالإِجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤَدِّبِهِم؛ ».
ترجمه:
(هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار دهد، بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنكه با زبانش تربيت كند، با رفتار خود، تربيت نمايد و كسى كه آموزگار و مربّى خود باشد، بيشتر سزاوار بزرگداشت است تا كسى كه [پيش از خودسازى‏] آموزگار و مربّى ديگران باشد.).
در ادامه استاد محترم جناب آقای شریفی فرمودند که خودسازی نفس دارای سه مرحله تجلیه، تخلیه، و تحلیه است که به فناء فی الله و بالله منتهی میشود. تجلیه نفس همان قرار دادن نفس در حصار و حدود شریعت است که تشخیص حرام و حلال الهی است و تخلیه و تحلیه هم مترتب بر جایگزین کردن اخلاق حسنه و جاروب زدن قلب از پلیدیها است.
تریبون آزاد:
در بخش تریبون آزاد، اساتید مختلف از مدارس و حوزه های علمیه مختلف افغانستان نکات مهمی را مورد با توجه به موضوع جلسه یادآور شدند.
استاد محترم سرکار خانم میرزایی از اساتید بخش خواهران حوزه علمیه رسول اعظم (ص) کابل به کمبود درس اخلاق ، کم توجهی به طلاب و اساتید خواهر اشاره داشتند و اینکه در این میان باید به تربیت اساتید خواهر و تربیت مربی خواهر در حوزه های علمیه بیشتر توجه شود.
استاد محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین ادیبی از اساتید مدرسه امام زمان(عج) ولایت دیکندی نیز به ضرورت توجه ویژه به قرآن کریم برای اساتید اشاره داشتند و فرمودند که باید طلاب تشویق شوند، اساتید مدارس علمیه باید حضور مداوم داشته باشند و اینکه در زمینه تدریس برخوردار از هنر تدریس باشند.
جناب استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین اصغری از اساتید مدرسه علمیه توحید در ولایت غزنی، با توجه به مشکلات اقتصادی ای که دامنگیر نظام جمهوری اسلامی ایران شده و با این وجود هنوز هم برای حوزویان هزینه میکند، ابراز تشکر و قدردانی کردند و به برخی مشکلات فراروی طلاب علوم دینی در افغانستان اشاره کردند.
همچنین جناب آقای حسنی از اساتید علوم قرآنی در غرنی نیز خواستار حمایت های بیشتر از فعالیتهای قرآنی شدند و اعلام کردند که توانستند با جهت دهی متعلمین قرآنی به سمت طلبه گی، 9 نفز از 10 نفر فعال قرآنی در موسسه قرآنی ایشان در غزنی، در حوزه های علمیه پذیرش شدند.
جناب استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین سجادی، مدیر مدرسه علمیه سجادیه کابل نیز فرمودند که باید جذب طلبه داشته باشیم نه دانشجو و همچنین کمبود اساتید خواهر و حمایت از اساتید اعزامی از یک ولایت به ولایتی دیگر باید مورد توجه باشد.
جناب استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین نظری محقق، مدیر مدرسه رسول اعظم(ص) کابل، به اهمیت توزیع کتاب برای طلاب اشاره کردند و اینکه معیشت طلاب و کمبود شهریه باید مورد توجه باشد. وی پیشنهاد داد که برای مدیران و طلاب سفرهای زیارتی در نظر گرفته شود و کارگاه های آموزشی ویژه برای مدیران دایر شود.
همچنین استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین فرهنگ از اساتید حوزه های علمیه کابل با بیان اینکه علماء وارثین انبیاء هستند، بیا ن داشتند که طلبه مجاهد علمی و تبلیغی است و در این راستا دید انتفاعی داشتن، خود نقض غرض است. انبیاء باغبان هستند و تخم را بارور میکنند. انسانیت را باور میکنند و انسان کون جامع است به این معنا که می تواند همه چیز شود حتی خداگونه.


سخنان پایانی، حجت الاسلام و المسلمین محامی(زید عزه).
در پایان هم جتاب آقای حجت الاسلام و المسلمین محامی، ریاست محترم نمایندگی المصطفی در افغانستان هم سخنانی را در این خصوص بیان داشتند.
ایشان با توجه به عنوان جلسه که تربیت و هدایت قرآنی طلاب است به چند نکته اشاره کردند.

کار انبیاء تلاوت آیات، تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت است. امام حسن عسگری از پدرانشان و از رسول اعظم (ص) نقل میکنند که :
«علی برّ الیّتامی لانقطاعهم عن ابائهم فمن صانهم صانه اللَّه و من أکرمهم أکرمه اللَّه و من مسح یده برأس یتیم رفقاً به جعل اللَّه له فی الجنّة بکلّ شعرة مرّت تحت یده قصراً ئوسع من الدنیا بما فیها، و فیها ما تشتهی الأنس و تلذّ الأعین و هم فیها خالدون. وأشدّ من یتم هذا الیتیم یتیم ینقطع عن إمامه لایقدر علی الوصول إلیه و لایدری کیف حکمه فیما یبتلی به من شرائع دینه ألا فمن کان من شیعتنا عالماً بعلومنا و هذا الجاهل بشریعتنا المنقطع عن مشاهدتنا یتیم فی حجره ألافمن هداه و أرشده و علّمَهُ بشریعتنا کان معنا فی الرّفیق الأعلی حدّنی بذلک أبی عن آبائه عن رسول اللَّه صلی الله علیه و آله».
نکاتی که از این حدیث شرف استفاده میشود این است که؛ کار ما رسیدگی به ایتام است، هدایت با تلاوت آیات است. بنابراین ابزار هدایت، قرآن و سنت است.
گام اول تزکیه است و گام بعدی تعلیم است. تعلیم کتاب به هدف رسیدن به حکمت باید باشد.
ایشان با ذکر این مقدمه به نکاتی در خصوص اهمیت کاری که اساتید حوزه انجام میدهند اشاره داشتند و فرمودند:
1- باید به اهمیت و ارزش کاری که انجام میدهیم باور داشته باشیم. باید شکر خدا را کنیم که عمرمان در این راه صرف میشود.
2- باید اهتمام پایاپای به تربیت داشته باشیم و تزکیه و تربیت لازم وملزوم یکدیگرند.
3- بهره مندی حداکثری از قرآن کریم و آیات الهی باید مدنظر باشد. قرآن تبیان لکل شیء هست. به آیات الاحکام توجه شده ولی به آیات الاخلاق ظلم علمی شده است. لذا باید تلاش شود تا طلاب بیشتر با قرآن آشنایی پیدا کنند و با بالابردن مهارتها در زمینه حفظ، قرائت و فهم و تفسیر قرآن، طلبه قرآنی بار بیاوریم.
4- مجوز نظام سطوح را گرفتیم تا طلبه درس نظام سنتی را بخواند. مدرک حوزوی بگیرد نه وزارتی.
5- مجوز برگزاری رشته فقه و معارف با 5 گرایش (کلام، تفسیر، تاریخ، فقه و اصول و ...) در مقطع ماستری گرفته شده است.





١٣:٥١ - 1397/09/24    /    شماره : ٩٦١٥٥    /    تعداد نمایش : ١٥٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج