| | |
حدیث هفته
91
قال الرسول(ص):مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ الإیمانِ، وَ الرِّفقُ بِهِْم نِصْفُ العَیْشِ.؛ مدارا کردن با مردم نيمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نيمى از زندگی.
اخبار داخلی
پذیرش نمایندگی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در افغانستان
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
نتایج مسابقه مقاله نویسی امنیت در اسلام
همایش علمی دست‌آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران برگزار شد
کمیسیون‌های علمی تخصصی دست‌آوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی
اجلاسیه منطقه ای نمایندگی المصطفی در افغانستان
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
برگزاری مراسم اربعین حسینی در دانشگاه المصطفی
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
برگزاری مراسم اربعین حسینی در دانشگاه المصطفی
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
گزارش اولین نشست علمی آمریت تحقیقات علمی دانشگاه سمستر خزانی 1397
پیام حضرت آیت الله اعرافی دام عزه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-98
نشست صمیمی با اساتید دانشگاه المصطفی بمناسبت شروع سمستر خزانی تحصیلی
اطلاعیه پذیرشی دوره دکترا (مرحله 21) سال 97
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
نتایج مسابقه مقاله نویسی امنیت در اسلام
همایش علمی دست‌آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران برگزار شد
کمیسیون‌های علمی تخصصی دست‌آوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
پیام حضرت آیت الله اعرافی دام عزه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-98
مراسم شهادت امام جواد (ع) در نمایندگی المصطفی برگزارشد.
گرامیداشت از شهدای اخیر مسجد امام زمان گردیز در نمازخانه المصطفی



  چاپ        ارسال به دوست

نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار

نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
محمد عارف صداقت
جهت فهم دقیق تر نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار لازم است تا چند مفهوم اساسی و کلیدی در این خصوص مورد تامل قرار گیرد. در ابتدا بنده راجع به مفاهیم خشونت، صلح، امنیت و علوم تربیتی توضیحاتی خواهم داد و سپس به راه‌کارهایی برای خشونت‌زدایی و ایجاد صلح و امنیت خواهم پرداخت.
خشونت
عصبانيت نقطه آغاز و مرحله مقدماتي خشونت و احساس طبيعي است و هر انساني به‌ويژه وقتي با کسي وارد مبارزه مي‌شود يا کسي او را تهديد مي‌کند يا مي‌رنجاند، عصباني مي‌شود. بديهي است عصبانيت درجاتي دارد. خشونت شديدترين حد عصبانيت است. پرخاشگري نيز وقتي رخ مي‌دهد که عصبانيت به عمل يا رفتار مضر يا آسيب‌رسان تبديل مي‌شود. بر همین مبنا برخي از روان‌شناسان، خشونت و پرخاشگري را رابطة طولي و تفاوت آن‌ها را در شدت و ضعف عمل دانسته‌اند. پس عصبانیت احساس و پرخاشگری رفتاری است که به قصد آسیب رساندن به شخص دیگری یا خسارت به اموال صورت می‌گیرد. این رفتار ممکن است شامل آزار کلامی، تهدید یا اعمال خشن باشد. اما خصومت یک نگرش است، یعنی تنفر از دیگران و منفی ارزیابی نمودن آن‌ها. وقتي عصبانيت و خشم به پرخاشگري تبديل مي‌شود، خطر خشونت به بالاترين حد خود مي‌رسد. نفرت نيز تداوم عصبانيت و عصبانيت هميشگي است و وقتي پيش مي‌آيد که عصبانيت بر شخص سنگيني کند. نفرت معمولاً وقتي شکل مي‌گيرد که آزردگي شما از کسي برطرف نشده باشد که براي شما مهم است يا زماني براي شما مهم بوده است. پس عصبانيت، خشونت و پرخاشگري در طول هم قرار دارند و خشونت یا خشم هیجانی است که می‌توانیم، به هنگام روبه‌رو شدن با رویدادهای ناخوشایند، نشان دهیم. اغلب برایمان پیش می‌آید که خشمگین می‌شویم بدون آنکه پرخاش کنیم. همچنین، می‌توانیم به یک نفر پرخاش کنیم، بدون آن‌که علیه او خشمگین شویم. خشونت اغلب با پرخاش همراه است، اما شرط لازم برای ابراز پرخاش نیست.
نکته: ممکن است بر اساس تفسير يک پديده عملي ازنظر عده‌اي همان عمل خشونت آمیز شهادت‌طلبي و قهرماني تلقي شود، اين به دليل نوع نگرش انسان به پديده‌ها و قابل تفسير بودن اين واژگان است و متأسفانه بسياري از مفاهيم ديگر چنين حالت شناوري دارد که امروزه بشر گرفتار آن شده است مانند حقوق بشر، آزادي بيان، آزادي، تبعيض و...
صلح
در لغت به معنای آشتی، دوستی، رضایت حاصل شدن میان دو نزاع کننده. در اصطلاح فقهی: عقدی است که میان دو فرد متخاصم درباره بخشیدن چیزی یا گذشتن از حقی در مقابل هم تعهد می‌کنند، در صورتی که منجر به حرام نشود. مراد در این بحث صلحی است که میان همه انسان­ها و در همه کشورهای جهان وجود داشته باشد ولی در این بحث در میان ساکنین کشور افغانستان اولویت دارد تا بتوانند در کنار هم با صلح و بدون خشونت و تنفر زندگی کنند.
امنیت
کلمه‌ای است که افراد از هر لحاظ در امان باشد، چه از لحاظ جسمی، روحی، شغلی و... امنیت در مقابل خوف و ترس است. و مراد ما در اینجا امنیتی است سراسری که کسی به خاطر عقیده، نژاد و... خویش تهدید نشود و ترس و هراسی در دل نداشته باشد. این گونه امنیت را اسلام نیز پذیرفته و به رسمیت شناخت است چنانکه اگر در کشور اسلامی اقلیت دینی زندگی کند که شراب را حرام می دانند، می­توانند در خانه خود شراب استفاده کنند به شرطی که آن را ترویج کنند و سبب فساد نشوند.
علوم تربیتی
علوم تربیتی، مجموعه‌ای از علوم است که شامل گرایش‌های متعدد می‌شود مانند برنامه‌ریزی درسی، آموزشی، روان‌شناسی پرورشی، مشاوره تحصیلی، مدیریت آموزشی و... در اینجا همه مراد است.
راه‌کارهایی برای خشونت‌زدایی و ایجاد صلح و امنیت
1. بر حسب منطق اگر بخواهیم در یک کشوری صلح و امنیت وجود داشته باشد، باید نخست، خشونت، پرخاشگری و مفاهیم مرتبط با آنها از بین برود تا صلح و امنیت جایگزین شود و تا زمانی که خشونت وجود دارد صلح و امنیت امکان ندارد.
2. علوم تربیتی کلید همه فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و....
3. هدف علوم تربیتی: تربیت نسل و شهروند سازگار است از طریق تغییر نگرش، تغییر شناخت، مدیریت تغییر رفتار انسان­ها که منجر به صلح و شهروند سازگار شود و رفتار ناسازگارانه از او سر نزند.
راه‌های خشونت زدایی
الف) تربیت کودکان بر مبنای دوری از خشونت و تأمین‌گران صلح:
1. آغاز تربیت کودکان واجب التعلیم صلح طلب از کودکستان‌ها و مکاتب ابتدایی زیرا این کودکان هستند که مردان آینده هر کشوراند:
«عَنِ الْحَسَنِ‏ بْنِ عَلِيٍّ ع‏ أَنَّهُ دَعَا بَنِيهِ وَ بَنِي أَخِيهِ فَقَالَ إِنَّكُمْ صِغَارُ قَوْمٍ‏ وَ يُوشِكُ أَنْ تَكُونُوا كِبَارَ قَوْمٍ آخَرِينَ فَتَعَلَّمُوا الْعِلْمَ‏»
2 . افزون بر اینکه اینها خود پدران و مادران آینده کشور هستند و کودکان خشن نمی‌توانند فرزندان صلح طلب تربیت کنند. زیرا نخستين گام‌هاي رشد و تربيت فرزند، پيش از انعقاد نطفه، از هنگام تربيت مادر و پدر آغاز مي‌شود.
ب) حذف تنبیه فیزیکی و به وجود آوردن محبت و عشق در خانواده و مدرسه (جلوگیری از به‌وجود آمدن کودکان سایکوپات که کودکانی با این نوع بیماری (پسیکوپات یا سایکوپات) [psychopath] دروغ می‌گویند، تقلب می‌کنند، دست به دزدی می‌زنند و رفتارهای ظالمانه و پرخاشگرانه دارند و با این حال به هیچ وجه احساس تقصیر نمی‌کنند، انگار وجدانی بر آنها حاکم نیست. به نظر منزوی می‌رسند و در ظاهر نسبت به دیگران احساسی ندارند. به نظر می‌رسد که جوهر انسانیت در ظاهر نسبت به دیگران احساسی ندارند. به نظر می‌رسد که جوهر انسانیت در آنها وجود خارجی ندارد.
کودکی که با این مشخصات رشد می‌کند، چون احساسی نسبت به دیگران ندارد، خیلی راحت دست به آزار دیگران می‌زند و چه بسا مرتکب قتل و جنایت هم بشود.
اگر نوزاد در نخستین سال زندگی مورد مهر و محبت قرار نگیرد و پیوند عاطفی با مادرش ایجاد نشود، احتمالا در سالهای بعد، توانایی مردم دوستی را از دست می‌دهد. پسیکوپاتها اشخاصی هستند که هرگز دوست داشتن را نیاموخته‌اند.
ج) تربیت نسل با سواد که خود دو گزینه دارد:
1) خشونت در بسیاری از موارد عامل جهل و نادانی است.
2) جامعه یک سیستم است که با اجزای خویش کار و فعالیت می‌کند و جامعه نیز از افراد شکل می‌گیرد، در صورت درست شدن افراد جامعه نیز درست خواهد شد.
راه‌های تأمین صلح و امنیت
برنامه‌ریزی درسی و آموزشی صلح آمیز که دارای ویژگی‌های ذیل باشد:
1. از حیث روش. باید به‌گونه‌ای باشد که به صلح منجر و از خشونت دوری شود این روش می‌تواند از طریق آموزش کودکان مسؤولیت‌پذیر شکل گیرد مانند کودکان جاپانی که نظافتچی ندارند و زندانی‌ها در داستان سونامی جاپان.
2. از حیث محتوا. باید محتوایی باشد که در آن:
الف) کرامت انسانی یک اصل باشد چنانکه در اسلام نیز همین‌گونه است: (وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً) که در این آیه بنی آدم مطلق آمده است نه قید مسلمان بودن دارد و نه قید ایمان.
ب) منجر به تغییر شناخت شود و شناخت و نگرش افراد را به سمت هویت ملی سوق دهد تا افراد همپذیر شکل گیرد و از افکار انحصارگرانه بیرون رود و بتوانند با دیگران تعامل داشته باشند. شناخت‌ها و عقايدي که از پيش ساخته‌ايم و آن را دروني کرده‌ايم رفتار ما را کنترل مي‌کنند، اگر ما اين شناخت‌ها و عقايد را اصلاح کنيم، بسياري از مشکلات رفتاري حل خواهد شد.
3. گسترش باور به عدالت خواهی و صلح پذیری زیرا پیامبر اسلام اصل را بر صلح قرار داده بود وقتی وارد مدینه شد دو قبیله اوس و خزرج را برادر ساخت در حالی آنان دشمنان دیرینه هم بودند.
4. در آیه 9 سوره حجرات صریحا دستور می دهد که باید مسلمانان در میان همدیگر صلح ایجاد کنند و حتی با طغیانگر مبارزه صورت بگیرد که فرموده است:
«وَ إِن طَائفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُواْ فَأَصْلِحُواْ بَيْنهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَئهُمَا عَلىَ الْأُخْرَى‏ فَقَاتِلُواْ الَّتىِ تَبْغِى حَتىَ‏ تَفِى‏ءَ إِلىَ أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُواْ بَيْنهُمَا بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُواْ إِنَّ اللَّهَ يحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»
ترجمه:
(و اگر دو گروه از مؤمنان با يكديگر به جنگ برخاستند، ميانشان آشتى افكنيد. و اگر يك گروه بر ديگرى تعدى كرد، با آن كه تعدى كرده است بجنگيد تا به فرمان خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، ميانشان صلحى عادلانه برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خدا عادلان را دوست دارد.)


١٠:٠٠ - 1397/08/08    /    شماره : ٩٥٥١٦    /    تعداد نمایش : ١٠٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج