| | |
قال الرسول(ص):مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ الإیمانِ، وَ الرِّفقُ بِهِْم نِصْفُ العَیْشِ.؛ مدارا کردن با مردم نيمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نيمى از زندگی.


  چاپ        ارسال به دوست

تعذیه در ماه رمضان

تهیه و تنظیم : محمد رضا رضوانی


رمضان امسال در یکی از ماه های گرم سال قرار دارد لذا باید روزه داران با رعایت بعضی نکات، علاوه بر اینکه مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کنیم، باید کوشش کنیم که در حد امکان سختی روزه در روزهای طولانی و گرم سرطان را کم کنیم بدین منظور بهتر است که موارد ذیل رعایت شود:

حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید
مهم‌ترین نکته‌ای که باید در تغذیه ماه رمضان مدنظر قرار گیرد مصرف سحری است. سحری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون در صورت عدم مصرف سحری به خصوص در روزهای بلند تابستان، عوارضی چون سردرد، افت فشار خون و ضعف شدید را به همراه خواهد داشت. برای آنکه بتوانید خود را به خوردن سحری ترغیب کنید، مهم‌ترین نکته این است که تلاش نمایید حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید. این کار باعث می‌گردد که با کمبود خواب مواجه نشده و با رغبت در هنگام سحر بیدار شوید.

کمی زودتر بیدار شوید
سحری نباید با عجله خورده شود. کمی زودتر بیدار شدن و مصرف یک میوه یا کمی سالاد می‌تواند باعث تحریک اشتهای فرد گردد. یک سحری مناسب بهتر است شبیه نان چاشت باشد. البته این موضوعی است که بر حسب اشتها و ذائقه افراد متفاوت خواهد بود، ولی از آنجا که دریافت کالری و پروتئین نباید در طول ماه رمضان تغییر نماید، بهترین راه این است که وعده نان چاشت در سحر و صبحانه در افطار میل شود و بعد از حدود 2-1 ساعت پس از افطار نیز شام سبکی مصرف شود.

برای پیشگیری از تشنگی
در سحری بهتر است از خوردن غذاهای سرخ‌شده پرهیز گردد تا از تشنگی در طول روز جلوگیری شود.
ضمناً به خاطر داشته باشید پروتئین‌های حیوانی نظیر گوشت مقدار زیادی آب مصرف می‌کند و بدین ترتیب بدن با تشنگی و کمبود آب مواجه می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل می‌توان از مخلوط پروتئین‌های حیوانی و گیاهی (گوشت و حبوبات مختلف) استفاده کرد تا میزان گوشت مصرفی کاهش یافته و در عین حال پروتئین مورد نیاز بدن انسان فراهم گردد. از سوی دیگر باید به خاطر داشت که حتماً در زمان سحری به همراه غذا از سالاد و سبزیجات (البته بدون سُس) استفاده شود. از آنجا که مواد تشکیل دهنده سالاد به خصوص کاهو، مقادیر زیادی آب دارد باعث تأخیر در ایجاد حس تشنگی خواهند شد. سوپ نیز گزینه مناسبی برای وعده سحری می‌باشد. مصرف غذاهای پر نمک و شور در هنگام سحر باعث تشدید احساس تشنگی در طول روز خواهد شد.
به خاطر داشته باشید مصرف آب زیاد در هنگام سحر نه تنها از تشنگی شما در طول روز نمی‌کاهد، بلکه می‌تواند با رقیق نمودن آنزیم‌های هضمی، باعث بروز مشکلات هضمی فراوان گردد.

منابع کلسیم را فراموش نکنید
کلسیم یکی از املاح حیاتی برای انسان بشمار می‌رود، بنابراین در طول ماه مبارک رمضان نیز، مصرف منابع غنی کلسیم نظیر شیر، ماست و قروت باید به عنوان جزو جدایی‌ناپذیر رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

روزه اولی‌ها و ورزش
در طول روز بهتر است از فعالیت‌هایی که باعث خستگی و تشنگی نوجوان می‌گردد جلوگیری شود. هر چند پیاده‌روی و فعالیت‌های سبک می‌توانند در طول ماه مبارک ادامه یابند، اما به دلیل تقارن ماه رمضان امسال با گرم‌ترین ماه سال (سرطان) احتمال تشنگی، کمبود آب و ضعف زیاد می‌باشد، بنابراین در صورتی که نوجوان تمایل به انجام فعالیت ورزشی دارد بهتر است آن را به بعد از ساعات افطار موکول نماید.
زمان افطار
برای افطار، بهتر است از یک نوشیدنی گرم مانند چای، آب جوش و شیر گرم به همراه یک شیرینی طبیعی نظیر خرما و کشمش استفاده شود.
مصرف نان، پنیر، سبزی و چهارمغز گزینه مناسبی برای افطار است. مصرف غذاهایی مانند آش که حاوی مقادیر زیادی حبوبات است فشار زیادی را به دستگاه هاضمه که ساعت‌های زیادی خالی از غذا بوده است وارد می‌نماید.

فاصله کوتاه بین افطار و سحر
شام را می‌توان یک تا دو ساعت پس از افطار مصرف کرد. اما از آنجا که امسال فاصله بین افطار و سحر نسبتاً کوتاه است، در صورتی که بین افطار و شام فاصله باشد، نوجوان دیرتر خوابیده و میل کمتری به مصرف سحری خواهد داشت، بنابراین بهتر است شام به همراه افطار مصرف شود، اما باید غذا را به آرامی میل کرد، چون مصرف سریع مقادیر زیاد غذا و اشباع شدن ناگهانی معده باعث اختلال در جریان خون شده و باعث بروز ناراحتی هضمی می‌گردد. شام می‌تواند مشابه شام شب‌های غیر از ماه رمضان باشد. در فاصله افطار تا سحر مصرف میوه، آب‌میوه و چای کمرنگ توصیه می‌شود.


٠٩:٤٥ - 1393/04/25    /    شماره : ٥٢٠١٩    /    تعداد نمایش : ٥٣٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج