| | |
حدیث هفته
91
قال الرسول(ص):مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ الإیمانِ، وَ الرِّفقُ بِهِْم نِصْفُ العَیْشِ.؛ مدارا کردن با مردم نيمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نيمى از زندگی.
اخبار داخلی
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
نتایج مسابقه مقاله نویسی امنیت در اسلام
همایش علمی دست‌آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران برگزار شد
کمیسیون‌های علمی تخصصی دست‌آوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی
اجلاسیه منطقه ای نمایندگی المصطفی در افغانستان
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
برگزاری مراسم اربعین حسینی در دانشگاه المصطفی
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
برگزاری مراسم اربعین حسینی در دانشگاه المصطفی
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
گزارش اولین نشست علمی آمریت تحقیقات علمی دانشگاه سمستر خزانی 1397
پیام حضرت آیت الله اعرافی دام عزه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-98
نشست صمیمی با اساتید دانشگاه المصطفی بمناسبت شروع سمستر خزانی تحصیلی
اطلاعیه پذیرشی دوره دکترا (مرحله 21) سال 97
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
نتایج مسابقه مقاله نویسی امنیت در اسلام
همایش علمی دست‌آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران برگزار شد
کمیسیون‌های علمی تخصصی دست‌آوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
پیام حضرت آیت الله اعرافی دام عزه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-98
مراسم شهادت امام جواد (ع) در نمایندگی المصطفی برگزارشد.
گرامیداشت از شهدای اخیر مسجد امام زمان گردیز در نمازخانه المصطفی



  چاپ        ارسال به دوست

زندگی نامه سید جمال الدین حسینی

سید محمد جمال الدین فرزند سید صفدر در سال1254 هجری قمری برابر با 1838 میلادی در روستای اسعد آباد ولایت کنر افغانستان چشم به جهان گشود.
سید جمال الدین که از پنج سالگی با مقدمات و علوم روز آشنا شده بود در سال 1264 همراه با پدرش برای ادامه تحصیل از زادگاهش به کابل رفت و دو سال را در آن شهر به کسب علم مشغول شد، ایشان در سال 1266 ه ق به نجف اشرف هجرت کرد و مدت چهار سال را در محضر شیخ مرتضی انصاری بود و در این مدت سید جمال علاوه بر درس های حوزه علمیه به تحقیق در زمینه علوم دیگر مثل ریاضی، طب، تشریح، هیئت و نجوم پرداخت.
سید جمال در سال 1270 در حالی که حکم اجتهاد را از شیخ انصاری داشت به کشورهند رفت و در مدت دو سال درشهر کلکته ماند و در آنجا از نزدیک مشاهده کرد که چگونه بریتانیا تمام هند را غارت می کند و استعمار بر جان و مال و ناموس مردم هند مسلط شده است.
ایشان در سال 1272 برای زیارت خانه کعبه عازم مکه مکرمه شد و تا سال 1275 اوضاع شهرهای مدینه، اردن، دمشق، حلب و بغداد را مشاهده کرد و سپس به کابل آمد و برای مدت اندکی در افغانستان اصلاح‌گری را آغاز و مردم را نسبت به اهداف استعمار هوشیار ساخت.
تشکیل کابینه وزرا، ایجاد مکتب های لشکری و کشوری برای تربیت جوانان تنظیم سپاه و آگاه ساختن مردم نسبت به زبان ملی، انتشار روزنامه شمس النهار، تالیف و نشر کتاب تتمه البیان فی تاریخ افغان، تاسیس شفاخانه، تاسیس بیطارخانه، ایجاد پسته خانه و کاروانسرا از جمله خدمات وی در کشور خودمان می باشد.
در پی اقدامات سیاسی سید جمال الدین در سال 1285 از کشور اخراج و روانه هندوستان شد، این بار نیز بیدادگری وی علیه استعمار انگلیس، به اخراج اش از هند انجامید.
او در سال 1285 وارد مصر شد و با وجود اینکه بیشتر از چهل روز در آنجا نماند به بیدادگری جوانان، دانشجویان و اساتید دانشگاه الازهر پرداخت که با دخالت استعمار، خدیو مصر حکم اخراج او را صادر کرد.
سید جمال الدین نیز در طول عمرش به دلیل روشن ساختن مردم به اوضاع وخیم آن زمان، به کشورهایی چون ترکیه، عربستان، انگلستان، فرانسه، ایران، روسیه و عراق پا گذاشت و فعالیت های مهمی را به نفع مردم انجام داد چراکه او همیشه به این عقیده بود که وی مدافع منافع تمام مسلمانان جهان است.
سید جمال به دلیل دعوت های پی در پی سلطان عبدالحمید پادشاه عثمانی از انگلستان به شهر آستانه عثمانی ترکیه امروزی جهت اصلاح کشور عثمانی رفت.
سید جمال الدین افغانی در تاریخ 19 حوت 1275 ه ق مصادف با 1314 ه ش پس از گذشت چهار سال از ورودش به مرکز خلافت عثمانی و تلاش فراوان در این کشور جهت ایجاد اتحاد اسلامی با دسیسه سلطان عبدالحمید پادشاه عثمانی مسموم شد و یا به علت مریضی سرطان وفات کرد.
پیکر پاک وی با احترام فراوان مردم ترکیه در شهر استانبول ترکیه دفن شد و بعد ها در سال 1323 ه ش جسد وی را از ترکیه به کابل انتقال دادند و در محوطه دانشگاه فعلی کابل به خاک سپردند.
سید جمال الدین افغان دارای مفکوره فراگیر و جهان شمول در اندیشه نظام سیاسی اسلام بود که خاستگاه و خیزشگاه بسیاری از نحله های رفرمیزم اسلامی به او منتسب و ناشی از افکار اوست.
به باور برخی از روشنفکران اسلامی و دانشجویان ، راه وی راه استبداد و استعمار پذیری بوده و باید ادامه پیدا کند، در غرب نکات منفی وجود ندارد بلکه نکات مثبتی هم وجود دارد که باید به شکل درست شناخته شود و باید جنبه‌های خوب آن دریافت شود چنانچه سید جمال الدین می گفت: باید علم و تکنالوژی غرب را آموخت و از آن در ترقی و پیشرفت کشورهای اسلامی استفاده کرد.
اندیشه ناشناخته سید جمال برخاسته از شاخص‌های بارزی است که استبداد ستیزی، اصلاح تفکر دینی، همگرایی و پیوستگی اسلامی مبارزه با دگم اندیشی و جزم گرایی و تلاش برای آگاه سازی مردم نشانه های عناوینی است که سید جمال الدین و نگرش او،در حد یک نقشه راه، فرا راه ما قرار دارد.
سید جمال الدین افغانی مبدا تقویم اسلام گرایی جدید است و وظیفه هر مسلمان و هر افغانی است تا با پرداختن به اندیشه و راه سید جمال الدین، آرا و اندیشه وی را کاربردی بسازد.


١٠:٢٨ - 1395/03/24    /    شماره : ٧٤٨٦٦    /    تعداد نمایش : ٤٥٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج