| | |
حدیث هفته
91
قال الرسول(ص):مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ الإیمانِ، وَ الرِّفقُ بِهِْم نِصْفُ العَیْشِ.؛ مدارا کردن با مردم نيمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نيمى از زندگی.
اخبار داخلی
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
نتایج مسابقه مقاله نویسی امنیت در اسلام
همایش علمی دست‌آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران برگزار شد
کمیسیون‌های علمی تخصصی دست‌آوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی
اجلاسیه منطقه ای نمایندگی المصطفی در افغانستان
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
برگزاری مراسم اربعین حسینی در دانشگاه المصطفی
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
برگزاری مراسم اربعین حسینی در دانشگاه المصطفی
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
گزارش اولین نشست علمی آمریت تحقیقات علمی دانشگاه سمستر خزانی 1397
پیام حضرت آیت الله اعرافی دام عزه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-98
نشست صمیمی با اساتید دانشگاه المصطفی بمناسبت شروع سمستر خزانی تحصیلی
اطلاعیه پذیرشی دوره دکترا (مرحله 21) سال 97
اطلاعیه پذیرشی دوره دکتری سال 98
اطلاعیه پذیرش کارشناسی ارشد (ماستری) سال 1398(برای تحصیل در ایران)
نتایج مسابقه مقاله نویسی امنیت در اسلام
همایش علمی دست‌آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران برگزار شد
کمیسیون‌های علمی تخصصی دست‌آوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران
حسن رحیم پور ازغدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنجیر ذلت امت اسلام را شکست.
بررسی ابعاد ملی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران با حضور کارشناسان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه الصمطفی واحد کابل
بازدید هیئتی از دانشگاهیان افغانستان از جامعه‌المصطفی- واحد گرگان
پذیرش دانشجو در دو مقطع لیسانس و ماستری در دانشگاه المصطفی با پنجاه درصد تخفیف
فراخوان مقاله برای همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حقوق اسلامی منتشر شد.
همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران
همایش علمی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی
رئیس جدید المصطفی:مشی مدیریتی آیت‌الله اعرافی ادامه خواهد یافت
طرح های مصوب مرکز پژوهشی نمایندگی المصطفی در سال 1397
نقش علوم تربیتی در کاهش خشونت و ایجاد صلح و امنیت پایدار
پیام حضرت آیت الله اعرافی دام عزه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-98
مراسم شهادت امام جواد (ع) در نمایندگی المصطفی برگزارشد.
گرامیداشت از شهدای اخیر مسجد امام زمان گردیز در نمازخانه المصطفی



  چاپ        ارسال به دوست

زندگی نامه خواندنی مرحوم حضرت آیت الله العظمی علامه مدرس افغانی(ره)

مرحوم حضرت علامه آیت الله العظمی مدرس افغانی(رضوان الله علیه) در روستای (خاربید) از توابع ولسوالی(جاغوری) در ولایت غزنین، به سال 1284 هجری شمسی، از پدر و مادری با تقوا پا به هستی گذاشتند.پدرشان(مراد علی) فرزند خود را (محمد علی) نامید. همین کودک در روزگاری بس سخت و طاقت فرسا، در دوران ستم حاکمان افغانستان، به همراه پدر به روسیه گریخت. در حالیکه هنوز، نوزادی شیر خوار بود. این پدر و پسر پس از رسیدن به روسیه، مواجه شدند با انقلاب کمونیستی بلشویکها به رهبری(لنین) و به حکومت رسیدن آن ها و آغاز نابودی دین و دیانت..
به هرحال، پدر برای سلامتی خود و فرزند خردسالش چاره‌ای نداشت جز مسافرت به ایران، لذا از راه سرخس خود را به پناه بی پناهان حضرت ثامن الائمه(ع) مشهد می رساند.در جوار ملکوتی حضرت امام رضا(ع)، استاد در مکتب خانه‌های همین شهر، قرآن را می‌آموزد و در سن 15 سالگی، به تحصیل علوم مقدماتی مشغول می شود و مدت سه سال، از محضر پر فیض ادیب نیشابوری اول و دوم کسب فیض می‌کند.
ایشان 18 ساله بودند که پدرشان رخ در نقاب خاک می‌کشد و این فرزند آواره را با دنیایی از غم و مشکلات تنها می‌گذارد، ولی این جوان 18 ساله با آن جثه ریز، هیچگاه از مشکلات نهراسید. ایشان در همین ایام، با پای پیاده عزم سفر می‌کند و این بار، مقصد، جوار ملکوتی مولا امیرالمومنین(ع) و سید الشهدا امام حسین(ع) است.
در این سفر عاشقانه که به همراه دوستانشان بودند،آنان از راه باز می‌مانند ولی این جوان افغانی با عزمی راسخ و با هزارن مشقت، پس از سپری کردن بیابان‌های نیشابور و سبزوار و عبور از مازندران و تهران، خودشان را به قم می‌رسانند.
در بین راه قم و تهران، ایشان مریض می‌شوند و توان ادامه دادن راه را از دست می‌دهند. نزدیک به یک ماه در کاروانسرایی حدود 30 کیلومتری قم، با درد و مرض، یکه و تنها دست و پنجه نرم می‌کنند. مسافرینی که از آنجا می‌گذشتند، مختصر غذایی به ایشان می‌رساندند. تا این که بعد از گذشت چند هفته، خبر به حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) در قم می رسد. به دستور ایشان، علامه مدرس(ره) را به قم می‌آورند و بعد از مداوا، در مدرسه دارالشفا جای می‌دهند.
بعد از مدتی، دوباره طوطی طبعشان هوای حوزه علمیه نجف می‌کنند. ضمن تشکر از مرحوم حضرت آیت الله العظمی حائری(ره)، با پای پیاده به راه می‌افتند. با رسیدن به مرز عراق، دستگیر و دوباره به ایران بازگردانده می‌شوند. این کار چندین بار تکرار می گردد، ولی دست از طلب بر نمی‌دارند، تا این که خود را به کاظمین می‌رسانند. مدتی در این شهر برای تامین معاش، کار می‌کنند و سپس عازم کربلا می‌گردند. بعد از توقف کوتاه مدت در آن شهر و تازه کردن نفس، به سوی مقصد و مقصود خود، یعنی همجواری به مولای متقیان حضرت امیر المومنین(ع) به راه می افتند و در جوار امن الهی، به آرامش می‌رسند.
بعد از مدت کوتاهی، در نجف، شروع به تحصیل می‌کنند.گرفتاری‌هایی که ایشان در این شهر با آن‌ها مواجه شده‌اند،خود مرثیه ناسروده زندگی استاد است، افسوس که این مختصر جای سرودن آن مرثیه‌ها و فریادها نیست که دل و جان هر شنونده را به آتش می‌کشد. امید است سوته دلی یا دل به دلداری داده‌ای پیدا شود و آن مرثیه سراسر غم را بگشاید.
گرچه خود استاد، دل به این چیزها نداده بود، ولی دوران زندگی ایشان جدا طاقت فرساست و جز انسانی که دل به دلدار داده باشد و تحصیل علم را وظیفه و عبادت بداند، کس دیگر را تاب تحمل آن مشکلات نیست. هیچ چیز باعث تحمل این مشقات نمی‌شود مگر آن عشق و عاشق و معشوق با علم و عالم و معلوم همراه باشد که، جدا استاد چنین دل و جانی داشت. آنهایی که استاد را ندیده بودند شاید این گونه تعبیرات برایشان سخت باشد. ولی آن مرد، مجسمه تواضع، تندیس تقوا، بی ریا و بی شیله پیله بود و بی توجه به دنیا و آنچه که در اطرافش می‌گذشت. حقیر با حضرتش دم خور بودم. روزی جسارت کرده به استاد عرض کردم: چرا دکمه قبایش را نمی بندد؟ بعد از اینکه یک لطیفه بارمان کرد، فرمود: ثم ماذا؟
خیلی دل به این چیزها ندادم.
به هر حال، زندگی در نجف که در آن هنگام، فاقد هرگونه امکاناتی حتی برای توانمندان بود، چه رسد به استاد که از مال دنیا بی بهره بود، بسیار سخت بود. باری در نجف، از محضر حضرات آیات عظام میرزا حسین نایینی،آقا ضیاءالدین عراقی، سید ابوالحسم اصفهانی، محمد حسین کاشف الغظاء و بعدها از محضر سید ابوالقاسم خویی، بهره‌های علمی و معنوی می برد و از همین بزرگواران، اجتهادنامه‌ها و اجازه‌نامه‌هایی دریافت می‌کنند.
در سال 1318 هجری شمسی، به دستور آقا سید ابوالحسین اصفهانی(ره) مرجع وقت یعنی بعد از 34 سال، دوباره به وطن خود رهسپار می‌شوند. استاد بعد از 5 سال، دوباره به نجف باز می‌گردند. این بار سامرا را به دستور همان مرجع، برای تدریس انتخاب می‌کنند. مدت 2 سال به تدریس ادامه می‌دهند و دوباره، به عنوان وکیل تام الاختیار سید ابوالحسن اصفهانی(ره) به افغانستان مراجعت می‌کنند.
در سال 1326 هجری شمسی، آقا سید ابوالحسن اصفهانی(ره) دعوت حق را لبیک گفتند و مرحوم علامه مدرس(ره) بعد از یک سال اقامت، دوباره به نجف باز می‌گردند و مشغول تدریس می‌شوند. از سال 1326 تا 1353 هجری شمسی در نجف اقامت می‌گزینند و در این بین، بخاطر مخالفت آقای حکیم با رژیم عراق، مدتی در همین رابطه زندانی می‌شوند. تا این که در سال 1354 هجری شمسی عازم ایران می‌شوند و بعد از زیارت حضرت امام رضا(ع)؛ حوزه علمیه قم را برای تدریس انتخاب می‌کنند و حلقه های درس ایشان مجمع صدق و صفا و فضل و هنر می‌گردد. وجود شریفشان شمع جمع ادیبان بود و سرمشق فاضلان. در مدت عمر شریفشان که حدود 80 سال و اندی بود، ضمن تدریس، آثار گران بهایی مانند مطول‌، سیوطی، صمدیه، حاشیه ملا عبدالله و نیز تعلیقه‌ای بر جامع المقدمات و تعداد زیادی نوار درسی و تفسیر ادبی از قرآن، از خودشان به یادگار می‌گذارند.
آری محمد علی،آن کودک افغانستانی در سال 1365 هجری قمری با نام علامه مدرس افغانی(ره) در قم، رخ در نقاب خاک کشیدند و حوزه‌های علمیه ایران و نجف و افغانستان و پاکستان در عزایش به سوگ نشستند. ایشان را چنان تشیع جنازه کردند که گویی همگان ایشان را می‌شناختند.
ایشان بعد از سپری کردن زندگی سراسر رنج و مشقت و با تحمل کم لطف‌هایی که در این اواخر در حق ایشان روا داشتند، برخوردهایی که جدا دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می آورد، از این دنیای خاکی عبور کردند و در باغ بهشت قم_که بهشت روضان جای ایشان باد_به آرامش رسیدند.
منبع:کتاب مکررات جلد اول ص 9 تا 13
نویسنده:مرحوم علامه مدرس افغانی(ره)
تصحیح و تحقیق:محمد ملکی_پرویز رستگار


١٠:٣٧ - 1394/11/03    /    شماره : ٦٨٧٩٧    /    تعداد نمایش : ٥٧٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج