| | |
قال الصادق(ع):المَسجونُ مَن سَجَنَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ؛ زندانى [واقعى] كسى است كه دنيايش او را از آخرتش باز داشته باشد.


  چاپ        ارسال به دوست

بررسی شرک افعالی ازدیدگاه ابن تیمیه وآیت الله سبحانی

سومین پایان نامه دفاع شده در دانشگاه المصطفی- واحد کابل
* نوع تحقیق: پایان نامه ماستری- رشته تفسیر و علوم قرآن
* عنوان تحقیق: بررسی شرک افعالی ازدیدگاه ابن تیمیه وآیت الله سبحانی
* استاد راهنما: دکتر عیدمحمد احمدی
* استاد مشاور: دکتر محمدعلی حاجی ده‌آبادی
* دانش پژوه: عزیزگل صافی
* تاریخ دفاع: 8/8/1393
* چکیده پایان نامه:
هدف از اين تحقیق ، بررسي شرک افعالی ازديدگاه ابن تیمیه وآیت الله سبحانی می باشد. ازآنجا که شرک آفت توحيد و گناه غير قابل غفران است ضرورت دارد هر انسان موحدي که مي خواهد سعادتمند گردد به طور جدي از آن دوري گزيند و لازمه دوري جستن از همه ی اقسام شرک در درجه اول شناخت آن است. بنابراين، پايان نامه حاضر، سعي در شناسايي شرک افعالی وفرق آن با شرک عبادی از ديدگاه دو دانشمند اسلامی است. رساله حاضر با استفاده از روش کتابخانه اي انجام يافته و مباحث آن درچهار فصل تنظيم شده است. در فصل اول، ابتدا مفهوم لغوي و اصطلاحي توحید و شرک و سپس اقسام توحید وشرک بيان مي شده است. بر اين اساس، شرک د ر لغت يعني اشتراک دو ياچند نفر در يک چيز و در اصطلاح به معني شريک قائل شدن براي خداوند ویا مستقل دانستن کسی ویاچیزی است. شرک داراي عوامل وزمینه های مختلفي است که عبارتند از : جهل و نا دانی، حسگرايی و عدم ايمان به غيب، هوا پرستی، گمان و خيال واهی، محبت و برتری دنيا نسبت به آخرت. و پیامدهای شرک ازدیگرمباحثی است که درموردبحث وکنکاش قرارگرفته است. درفصل دوم رساله، زندگی نامه ابن تیمیه واقسام شرک ازديدگاه ایشان و شرک افعالی ومعیار شرک از ديدگاه ایشان بحث شده. ودر فصل سوم رساله زندگی نامه آيت الله جعفرسبحانی واقسام شرک از ديدگاه ایشان و شرک افعالی ومعیار شرک از ديدگاه ایشان بحث شده ونهایتا درفصل چهارم تطبیق، مقارنه و ارزیابی نظریات صورت گرفته ودر قسمت اخر همین فصل معیار شرک در قرآن کریم ونظر نویسنده نیز بیان شده است.
کلیدواژه: شرک افعالی، ابن تیمیه، آیت الله سبحانی، توحید افعالی


٠٨:٠٢ - 1394/07/29    /    شماره : ٦٥٧٨١    /    تعداد نمایش : ٣٣٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج